Головна сторінка Логопед в Україні

Логопед в Україні

Шановні мами і татусі, бабусі і дідусі!

Звичайно ж, ви любите свою дитину! Найкращу, найпрекраснішу на всій планеті! Ви бажаєте їй здоров’я і щастя, і, звичайно ж, хочете в майбутньому бачити її успішною і освіченою людиною. АЛЕ... успішною людина може бути лише тоді, коли вона вільно і легко володіє своєю мовою. Саме тоді вона викликає у нас відчуття довіри і позитиву. А підготовка в доросле життя починається з самого дитинства, і лише від вас, дорогі батьки, залежить, якою вона буде.

Мовлення має принципове значення для розвитку мислення і діяльності дитини. Порушення мовлення, будь-які відхилення від норми можуть негативно позначитися на подальшому житті вашого дорогоцінного малюка.

Вже багато років, аналізуючи результати щорічного логопедичного обстеження учнів на початку навчального року, доводиться констатувати, що у перші класи загальноосвітніх шкіл вступають 25-30% дітей з різними мовленнєвими вадами. Окрім збільшення кількості, зверну увагу і на збільшення складності мовленнєвих вад. Це зумовлюється багатьма причинами. Серед яких, основною вважаю – неуважність батьків до своєї дитини.

Пропоную невеличкий тест.

1. Ви дуже мало посиділи з дитиною у декретній відпустці і вийшли на роботу, переклавши свої обовязки на бабусю (в кращому випадку) або на няню.

2. Усе спілкування з дитиною у вихідні та святкові дні зводиться до відповіді: «Так» на прохання включити телевізор або компютер.

3. Краще посидіти у вільний час перед телевізором, зробити манікюр-педикюр, ніж сходити з дитиною до зоопарку, цирку, театру, або пограти з нею в цікаву розвивальну гру.

4. Ви дуже гарні батьки і слідкуєте за здоровям дитини: регулярно перевіряєте стан зубів, рук, ніг тощо. Тіло повинно бути здоровим! А душа???

5. Вас дуже тішить так звана «дитяча мова» і Ви вважаєте це нормальним навіть у 5-6 років.

Якщо ви на всі питання відповіли «ТАК», то у Вашої дитини неодмінно виникнуть дефекти мовлення. Адже дуже важливим і необхідним для дитини є спілкування з рідними людьми. Відомо, що дитина за свої перші три роки засвоює більше інформації, ніж за все подальше її життя. Тому так потрібно забезпечити їй увагу, любов та спілкування. Треба дуже уважно слідкувати за розвитком своєї дитини і вчасно помічати ті чи інші відхилення від норми, не соромитись консультуватись із фахівцями.

Існує такий термін «дитяча недорікуватість» (детское косноязычие). Період, так званої, вікової (фізіологічної) недорікуватості за наявності нормального психічного і фізичного розвитку і повноцінного слуху дитини зазвичай триває, як вже сказано, до п’яти років. До цього часу мовлення дитини повинно стати правильним. Всякий відступ від правильної вимови у віці після п’яти років необхідно розглядати як тривалу фізіологічну недорікуватість, яка може стати стійким порушенням. Але часто батьки, а також деякі вчителі вважають розлади звуковимови лише «косметичним недоліком», і сподіваються на те, що дитина «виговориться» сама. Насправді ж, дива зазвичай не відбувається. Батьки втрачають дорогоцінний час і тим самим посилюють складність дефекту. Адже недарма кажуть: «Чим раніше, тим краще!»

У мене був досвід роботи і з підлітками, і з дорослими людьми, які дуже хотіли виправити свої вади звуковимови. Це дуже-дуже складно. Людина з кожним роком свого життя стає все більш залежною від соціуму (людського оточення), від їх думок і відношення до себе. Доросла людина, особливо підліток, навіть навчившись правильно вимовляти той чи інший звук, не може застосувати це вміння на людях – соромиться. Адже процес оволодіння правильною вимовою складний і тривалий, та потребує постійного тренування і застосування в повсякденному житті. Саме тому він (цей процес) для дошкільників і дітей молодшого шкільного віку проходить непомітно, без психологічно-травматичного характеру, на фоні звичної їм ігрової та навчальної діяльності.

Так хто ж цей «загадковий» ЛОГОПЕД? Чому батьки з таким упередженням відносяться до логопеда і не хочуть вести до нього дитину?

Якщо лікар з дитячого садку направить вашу дитину до хірурга, кардіолога, ЛОРа, ви поведете малюка? Напевно. Так чому ж, коли вихователь, психолог, вчитель радять Вам показати маля логопедові, Ви відмовляєтеся і ображаєтеся? Багато вчителів і вихователів часто зустрічають таку реакцію батьків. Хотілося б з’ясувати причину.

Довідка: Логопедія – галузь дефектології, наука про порушення мови, про методи їх профілактики, діагностики і усунення. Логопедія вивчає причини, механізми, симптоматику, течію, структуру порушень мовної діяльності, систему корекційної дії.

Коли дитині важко йти, батьки допомагають.

Коли у дитини погано виходить зашнуровувати черевики, батьки допомагають.

Коли малюку важко вимовити слово або звук, важко читати і писати, чому багато батьків відмахуються, не допомагають йому?

Тому що не вміють і не знають як!

Коли у дитини поранення, ми його бачимо. Коли порушена або не сформована мовна діяльність, то відсутні больові відчуття, всі порушення заховані під кору головного мозку і в цьому полягає складність. Лише фахівець-логопед може визначити рівень розвитку мови, правильно виявити порушення і допомогти здолати його.

Логопед – це педагог, а не лікар. І заняття з логопедом в центрі «Шанс» – це не лікування, це процес навчання. Звісно, тільки від логопеда залежить яким буде це навчання – цікавим чи нудним. А ось результат залежить вже не тільки від логопеда, а і від батьків. Від нашої з Вами співпраці. Адже логопедична робота – це вироблення звички, а звичку треба тренувати, розробляти, нагадувати про неї. Тому, якщо Ви думаєте, шановні батьки, що тут все може відбуватися без Вашої участі, то Ви помиляєтеся. Успіх нашої з Вами роботи розподілений навпіл. Моя половина – навчити, забезпечити дитині гарний робочий настрій, розбудити її цікавість, щоб якомога корисніше провести з нею час. Ваша, шановні батьки, – сумлінно закріпити дома все, чому ми з нею навчилися на заняттях в центрі «Шанс».

Мене часто запитують на початку нашої співпраці про кількість занять, яка буде потрібна, щоб виправити той чи інший недолік. Відповідь моя незмінна: «Чим більше Ви тренуєтесь вдома, тим менше відвідуєте логопеда, і тим кориснішою буде наша співпраця для дитини!»

Мої заняття в центрі «Шанс» проходять індивідуально з кожною окремою дитиною. Всі діти різні, кожен потребує до себе особливого ставлення, у кожного свій темп роботи.

Наприклад, щоб поставити звук «р» один малюк потребує 5 занять, інший – 20. Для кожної дитини підбирається своя індивідуальна програма, обовязково від простого до складного. На занятті ми граємо в різні дидактичні ігри, кожна з яких несе змістовне мовне навантаження. Важка, суто логопедична робота (постановка звука, складні артикуляційні вправи) змінюється цікавими різноманітними ігровими завданнями, щоб час заняття летів для дитини непомітно, але з максимальною користю для неї. Ми тренуємо не тільки мовлення, а й мислення, увагу, пам’ять тощо. Адже всі ці процеси тісно пов’язані і залежать один від одного.

Зазвичай робота логопеда ніколи не буває марною за умови своєчасного звернення батьків до спеціаліста. Дуже часто зустрічаються випадки, коли невиправлені у дошкільному віці вади мовлення переносяться школярами на письмо та читання.

Довідка: Дисграфія – частковий розлад процесу письма, яке виражається специфічними і стійкими помилками, які зумовлені несформованістю або порушенням функцій, що забезпечують процес письма. Дисграфія у дітей – це часткове порушення формування та повноцінного використання письма, тобто ускладнення в оволодінні процесом письма. Письмове мовлення школяра-дисграфіка відрізняється від письма його однолітків великою кількістю специфічних помилок. Дислексія – частковий розлад процесу читання.

Щоб зрозуміти механізм розвитку дислексії (дисграфії), почну здалеку. Відомо, що ми володіємо принаймі трьома видами слуху. Перший слух – фізичний. Він дозволяє нам розрізняти шум листя і дощу, літній грім, дзижчання бджоли, писк комара, а також урбаністичні звуки: гул авіалайнеру, стукіт коліс потягу, шум від шин автомобіля...

Другий різновид – музичний слух. Завдяки йому ми можемо насолоджуватися мелодією улюбленої пісні і прекрасною музикою великих композиторів.

Нарешті, третій вид – мовний слух. Можна володіти хорошим музичним і одночасно дуже поганим мовним слухом. Останній дає змогу розуміти мову, розрізняти якнайтонші відтінки сказаного, відрізняти один звук від іншого. При недостатності мовного слуху не розрізняються схожі співзвуччя, обернена мова сприймається спотворено.

Якщо у дитини порушений мовний слух, то, зрозуміло, йому дуже важко навчитися читати і писати. Насправді, як він може читати, якщо нечітко чує звучну мову? Опановувати письмо він також не в змозі, оскільки не знає, який звук позначає та або інша буква. Завдання ускладнюється ще і тим, що дитина повинна правильно зрозуміти певний звук і представити його у вигляді знаку (букви) в швидкому потоці мови, яку він чує. Тому навчання грамоти дитини з дефектним мовним слухом – складна педагогічна проблема.

Для повноцінного навчання дитина повинна мати задовільний інтелектуальний розвиток, мовний слух і особливий зір на букви. Інакше успішно опанувати читання і письмо вона не зможе. Не випадково тому психоневрологи і логопеди при знайомстві із невстигаючим школярем уважно вивчають зміст його зошитів, почерк, особливості його мовлення. Дуже часто низька успішність дитини пояснюється не станом його інтелекту, а наявністю специфічних порушень читання і письма, про які я розповідаю.

Розпізнати подібні розлади може, зрозуміло, лише фахівець.

Саме такі діти обєднуються в групи (2-4 особи) для подолання дисграфії та дислексії. Спеціальна система логопедичних занять центру «Шанс» допомагає їм опанувати читання та письмо за умови регулярної та наполегливої праці. Комусь знадобляться роки занять, комусь – місяці. Суть моїх уроків – тренування мовного слуху і буквеного зору. Заняття проходять цікаво, вони насичені різноманітними вправами на розвиток усіх сторін мови: лексично-граматичної, синтаксичної, фонетико-фонематичної, а також завданнями на збагачення словникового запасу та розвиток звязного мовлення. Окрім цього, в процесі навчання я, як логопед звертаю увагу і на розвиток зорово-просторових, часових уявлень дитини, її мислення, памяті, уваги та самоконтролю.

Звертаю увагу батьків на те, що на цих заняттях діти не тільки пишуть диктанти. Вони повинні розкрити в собі внутрішні резерви, пізнати свою силу, позбавитися штампу «неуспішний» завдяки саме комплексному корекційному логопедичному підходу. Також хочу зазначити, що не всі «погані» диктанти є дисграфічними. Діти можуть писати їх такими по інших причинах: гіперактивна дитина, неуважна, слабочуюча та ін. В кожному окремому випадку це повинен визначити логопед.

Наприкінці нашої розмови хочеться вірити, що Ви, шановні батьки, змінили свою думку про ЛОГОПЕДА, і тепер він не вважається Вам таким незрозумілим і далеким. А також маю надію, що тепер Ви уважніше будете придивлятися до своєї дитини, до її проблем та радощів, до того, як вона росте, змінюється, дорослішає. Адже в дітях наше майбутнє! І головне – це любити дитину, щиро радіти її успіхам, підтримувати у ній радість пізнання оточуючого світу.

Розмову з Вами вела логопед центру «Шанс» Савицька Тетяна Валеріївна.

Адреси освітньо-мистецького центру «Шанс»

Голосіївський р-н. вул. Глушкова, 28, тел. 331-94-70, 067-388-71-91.

Голосіївський р-н. вул. Якубовського, 7б, тел. 587-70-95, 067-408-22-87.

Дарницький р-н. вул. Вербицького, 7, тел. 331-64-92,097-847-37-15.

Дарницький р-н. вул. Драгоманова, 9а, тел.587-70-91, 050-760-41-95.

Солом’янський р-н. вул. І.Клименка, 17, тел. 587-70-92; 067-963-52-16; 099-526-64-34.

Солом’янський р-н. вул. Г.Севастополя, 43, тел. 587-70-93, 050-440-95-00.

Солом’янський р-н. вул. Г.Севастополя, 9а, тел. 587-70-94, 095-159-33-54; 098-418-71-01.

Солом’янський р-н. пр.Комарова, 32, тел. 227-94-25, 097-022-70-37.

 

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить